lunes, octubre 30, 2006

TRENES DE MARZO

Rafel Duran i Lars Graugaard a la Sala Beckett.

Comença el Festival amb TRENES DE MARZO, de Lars Graugaard, a partir d'una idea original del mateix Lars Graugaard i Claudio Zulián. Amb llibret escrit per Toni Montesinos i direcció d'escena de Rafel Duran, l'obra es planteja en clau operística l'atemptat de l'11 de març a Madrid. A l'escenari, un únic cantant: el contratenor Oriol Rosés, que encarna totes les veus.

Una víctima, sense saber encara què li ha passat, rep una estranya trucada al mòvil. És la veu d'una altra víctima, que li parla des de Bagdad. A poc a poc les coses es van aclarint. Altres veus apareixen també a l'escenari: un dels terroristes, el mateix Bush, un polític del PP...

Sense caure en plantejaments simplistes ni maniqueus, l'obra intenta plantejar-se, des de l'emoció però a la vegada des de la raó, un fet tràgic que va sacsejar la vida de milers de persones i va canviar el rumb polític d'un país sencer.

Amb aquesta obra, Acteón es planteja la possibilitat de fer òpera sobre fets reals i dramàtics que ocorren ara i aquí, en la més estricte actualitat. Una pràctica que a païssos com els EEUU és molt freqüent però que al nostre sorprèn encara.

Estrena el pròxim dijous 2 de novembre, a les 22h, a la Sala Beckett. Funcions també divendres 3 i dissabte 4 a les 22h, i diumenge 5, a les 19h. Una producció d'Acteón.

viernes, octubre 27, 2006

Últims dies de l'exposició de Carles Santos!

Us anunciem que l'exposició titulada Carles Santos. Visca el piano!, situada a la Fundació Miró, acabará el 5 de novembre. Últims dies, per tant, per veure aquesta magnífica mostra molt completa de l'obra d'aquest gran artista que precisament aquest any estrenarà el seu darrer espectacle, "El Fervor de la Perseverança" dins del Festival d'Òpera de Butxaca (Teatre Lliure, Sala Espai LLiure, a partir del 23 de novembre fins el 2 de desembre).

Citem el text de presentació que apareix al programa de l'exposició:

"Eclèctic i inclassificable, original i provocador, Carles Santos (Vinaròs, 1940) ha assolit un gran prestigi internacional gràcies a la seva qualitat d’autor musical i teatral, i pot ser considerat un artista integral.

L’exposició Carles Santos. Visca el piano! fa un recorregut pel món imaginari de l’artista i per la seva trajectòria, de més de quaranta anys, d’intèrpret, compositor, director musical i teatral, autor d’obres cinematogràfiques, d’espectacles teatrals i creador de potents imatges visuals.
El piano és l’instrument essencial de Carles Santos, però també és l’element més emblemàtic del seu univers imaginari. És per això que el piano serà l’eix conductor d’aquesta exposició i fins i tot el seu piano de cua ocuparà un dels espais.

Carles Santos farà servir l’exposició com a lloc d’assaig i d’experimentació mentre duri la mostra. Així es farà palesa la defensa de la música i de l’espectacle en directe, una altra constant de la seva obra.

L’exposició presenta exemples de la seva col·laboració, en films i espectacles teatrals i musicals, amb creadors tan destacats com Joan Brossa i Pere Portabella; la seva intervenció, durant els anys setanta, com a artista conceptual, en el Grup de Treball; la seva obra cinematogràfica i de vídeo; una selecció dels elements escenogràfics dels seus espectacles teatrals i musicals dels anys vuitanta, noranta i primers del nou segle, així com una mostra rellevant de les imatges visuals que ha creat en els darrers vint anys.

Finalment, es podran contemplar, creats especialment per a l’exposició, els Pianos intervinguts. Pianos de paret que han estat modificats o transformats per esdevenir veritables i sorprenents artefactes artístics."

Més info a: http://www.carles-santos.com/

lunes, octubre 23, 2006

Arrenquen els motors del Festival.

El Festival posa els seus motors en marxa. A quasi bé una setmana del seu començament, dues rodes de premsa donen fe dels títols inicials:

A- El dimarts dia 24 d'octubre, a les 11:30, tindrà lloc la Roda de Premsa de presentació a Tarragona de "Il piu bel nome", d'Antonio Caldara, al vestíbul del Teatro Metropol de Tarragona.

La presentaran els responsables del Teatre Metropol, Jordi Giramé i Joan Cavallé, així com els directors artístics de "Il piu bel nome" (David Magrané i Josep Maria Mestres) i els seus protagonistes.

El 2 d´agost de l´any 1708, la ciutat de Barcelona va oferir a l´arxiduc Carles d´Àustria i a Elisabeth de Brunswick, l´estrena de l´òpera Il più bel nome com a regal de noces. L´obra, de tema mitològic i amb referències a l´Ebre i a les seves terres, es va encarregar al compositor italià Antonio Caldara, contemporani de Händel i Corelli, i autor d´una consistent i variada producció. Gairebé tres-cents anys després, David Magrané i Drama9 recuperen aquesta òpera, la primera de la història a Catalunya, i la presenten en una visió actual, aprofundint en l´essència musical i escènica del barroc.

B- El divendres dia 27 d'octubre, a la Sala Guinovart del FAD (2ª planta), Plaça dels Àngels, 5-6, a les 13h del migdia, es farà la roda de premsa de presentació del primer bloc d’espectacles del Festival.

La presentaran els directors del Festival, Toni Rumbau i Dietrich Grosse, així com els protagonistes dels espetcales presentats. Assistiran també alguns dels representants de les sales implicades.

Els espectacles presentats són els següents:

- el Cicle Sir Peter Maxwell Davies, que tindrà lloc al Mercat de les Flors (Sala Ovidi Montllor) amb Vesalii Icones, amb el Grup Instumental Barcelona 216 i Ferran Carvajal, The Medium al FAD i els dos monodrames operístics Miss Donnithorne’s Maggot + Eight Songs for a Mad King a la Sala Polivalent de l’Auditori.
- Trenes de Marzo, de Lars Graugaard i Claudio Zulián, amb llibret de Toni Montesinos i direcció d’escena de Rafel Duran.
- Alma, a partir de les cançons d’Alma Mahler, text i direcció d’escena de Marc Rosich i direcció musical d’Elisenda Carrasco.
- Il pi bel nome, òpera barroca d’Antonio Caldara, direcció musical de David Magrané i direcció d’escena de Josep Maria Mestres. Teatre Metropol de Tarragona.

viernes, octubre 20, 2006

II Cicle de Concerts 4X4 de música actual.

Albert Mestres.

Recomanem aquest cicle de música-teatre que es celebra per segon any consecutiu a la Sala Beckett. L'artífex de la iniciativa és l'escriptor, llibretista d'òpera i director d'escena Albert Mestres. Una proposta que consisteix en 4 concerts dedicats a quatre compositors actuals: Antoni Calmari, Mercè Capdevila, Héctor Parra i David Padrós. La idea és posar en escena la música de cada compositor, a càrrec d'un director diferent. Igualment, cada concert va acompanyat de l'edició d'un cd amb la música del compositor protagonista, mentre a la vegada aquest realitza un seminari de composició amb alumnes de l'ESMUC.

Vaig tenir la sort d'assistir al primer dels concerts, dedicat al compositor mallorquí Antoni Calmari i que va posar en escena la ballarina Véronique Teindas. Una agradable sorpresa haver descobert aquests dos personatges. D'una banda , Antoni Calmari, que un dia va decidir rebutjar la partitura i treballar el so en directe, mentre utilitza la cinta magnètica com a grafisme musical. Una música centrada en el piano i en una "electrònica casolana", com ell mateix la defineix. El resultat és un so molt personal i suggerent, que oscil.la entre un fals romanticisme tenyit de colors mallorquins i una violència rítmica i percutiva de molt impacte. Antoni Calmari és també l'artífex del festival Encontre Internacional de Compositors, que es celebra a Son Bielí de Búger, el poble de Mallorca on viu i hi té el seu estudi.

La ballarina Véronique Teindas, que normalment viu i treballa a París, va ser l'encarregada de transportar el so en imatge i moviment, amb una coreografia que per al profà que sóc jo va resultar molt adequada i intensa, mantenint l'atenció del públic enganxat al seu cos que a vegades semblava el d'una contorsionista. Amb una escenografia molt senzilla i funcional -una imatge congelada d'un paisatge mallorquí que anava canviant subtilment de tonalitat, una muntanyeta de sorra amb uns miralls i un grapat de peixos damunt d'una taula-, Véronique va aconseguir el que volia, amb una segona part d'una força i virulència considerables.

Indiquem a continuació els concerts que encara estan per fer:
- 24 d'octubre, a les 22h: Música Vertical, de Mercè Capdevila, amb direcció d'escena d'Eva Hibernia.
- 5 de desembre, a les 22h: III Temps Brisé, d'Héctor Parra, amb direcció d'escena de Iban Beltran.
- 19 de desembre, a les 22h: Música de Cambra, de David Padrós, amb direcció d'escena d'Albert Mestres.

Una iniciativa que, com moltes de les propostes del Festival d'Òpera de Butxaca, es situa en les fronteres de la música i del teatre.

No perdre-s'ho!

Toni Rumbau

lunes, octubre 02, 2006

Primera Roda de Premsa del Festival


El divendres dia 29 de setembre, a les 13h, va tenir lloc la roda de premsa de presentació del Festival a la magnífica sala de reunions de l'SGAE (Societat General d'Autors i Editors) de Barcelona. Hi van assistir representants de quasi bé tots els mitjans de comunicació així com de les sales i de les companyies participants al Festival. Van prendre la paraula Toni Rumbau i Dietrich Grosse, responsables del Festival, així com David Albet (director de Barcelona 216), Montse Martínez del Departament de Cultura de la Generalitat i Rosa Mach de l'Institut de Cultura de Barcelona.

El programa es pot veure ja a la pàgina web del festival, recentment actualitzada.